Одним з неминучих наслідків використання автомобіля є ризик зіткнення і, як наслідок, необхідність усунення пошкоджень, завданих кузову. Належна оцінка і вибір відповідної технології ремонту є обов'язком кожного Сервісного центру по кузовному ремонту транспортних засобів, проте відсутність загальнодоступних процедур ремонту не дозволяє застосовувати єдині методики.
Додатковою складністю також є постійний розвиток технологій виготовлення кузовів автомобілів, які намагаються вирішити найбільш важливе завдання зниження маси при одночасному підвищенні жорсткості конструкції і підвищенні пасивної безпеки. З точки зору дизайнерів, ідеальним рішенням здається впровадження елементів з алюмінієвих сплавів в сучасні кузова. Цей матеріал поєднує в собі обидві бажані особливості, але величезні витрати на його застосування обмежують його поширення тільки найдорожчими конструкціями або окремими елементами, такими як маски і крила. Однак, незважаючи на витрати, можна констатувати, що частка алюмінію в загальному обсязі матеріалів, використовуваних при виробництві нових автомобільних кузовів, неухильно зростає. Тому неминуче знайомитися з ремонтом кузовів таких транспортних засобів і готувати інструментальну базу для цих ремонтів.
Найбільш важливі характеристики, для яких алюміній так цінний в автомобільній промисловості:
- корпус, повністю виготовлений з алюмінію, має на 50% меншу масу, ніж його аналог, виготовлений зі сталі;
- алюміній стійкий до атмосферної корозії;
- алюмінієві сплави, що використовуються при виробництві автомобілів, не токсичні;
- алюміній є хорошим провідником електрики і тепла;
- алюміній легко доступний і вимагає лише широко використовуваних процесів обробки.
Способи ремонту алюмінієвих компонентів аналогічні тим, які зроблені зі сталі, але є кілька основних правил, про які слід пам'ятати:
По-перше, алюмінієві деталі не можуть безпосередньо контактувати з інструментами, що використовуються для ремонту сталевих компонентів.
Слід також уникати впливу на такі деталі бруду, вологи та інших забруднень, які можуть вплинути на наступні процеси ремонту, такі як зварювання.
Загалом, інструменти, що використовуються для ремонту алюмінію, такі ж, як і інструменти для ремонту сталевих компонентів. Однак не піддавайте їх» забрудненню " сталевими частинками, які можуть потрапити в алюмінієвий сплав і потім піддатися корозії. Рекомендується створити окрему станцію для ремонту алюмінію і зберігати інструменти в різних місцях, щоб не змішувати їх з інструментами, використовуваними для ремонту сталевих кузовів. Інструменти з пластику та дерева є кращими. Молоти і ковші повинні мати закруглені кінці і плоскі поверхні. Для ріжучих елементів з алюмінію ми рекомендуємо спеціально для різання пневматичні пилки і відрізні диски.
При чищенні предметів використовуйте щітки з нержавіючої сталі. Плазмові різаки є ідеальними машинами для плазмового різання, які дозволяють отримати дуже точну лінію різання і не несуть ризику забруднення елемента або його теплового стиснення.
На відміну від сталі, алюміній не має пам'яті форми і не прагне відновити свою первісну форму. Говорячи про алюміній, ми маємо на увазі алюмінієві сплави, тобто алюміній з іншими металами, які вважаються домішками. Найбільш поширені домішки в алюмінії включають кремній (Si), залізо (Fe), магній (Mg), мідь (Cu) і цинк (Zn), які знижують пластичність, збільшуючи твердість і міцність. Правильна діагностика хімічного складу відремонтованого виробу є ключем до успіху ремонту.
Ремонт вм'ятин на зовнішніх панелях алюмінієвого кузова
Далі представлена процедура ремонту панелей кузова в місцях, де можливе тільки втручання ззовні..
- Першим кроком є оцінка шкоди та розробка плану ремонту. Після визначення відповідного методу, всі необхідні інструменти повинні бути підготовлені.
- Другим етапом є відповідне нагрівання елемента, щоб зменшити напругу, що виникає, і поліпшити його пластичність. Ремонт алюмінієвих панелей кузова завжди слід проводити на деталях, нагрітих до 200-300 °C. Будьте обережні, щоб температура не перевищувала 660 °C, оскільки при цій температурі алюміній плавиться.
- Третій етап-контроль температури. Це можна зробити за допомогою спеціальних маркерів або безконтактних термометрів і пірометрів. Безконтактні лазерні лічильники працюють краще в цьому питанні і дозволяють здійснювати постійний контроль температури. Постійний контроль тепла дуже важливий, оскільки алюміній є дуже хорошим провідником тепла і нагрівається швидше, ніж сталь. Чим ближче до межі пластичності ми прогріємо елемент, тим легше буде згодом видалити відступ. Проте, важливо пам'ятати, що після приклеювання клеєних швів поблизу зони нагріву і в місцях, де були застосовані антикорозійні маси, поліпшення повинні бути поліпшені. Дуже висока температура може негативно вплинути на якість з'єднань цього типу і захистів.
- Четвертий крок-залишити елемент остигати. Ви можете охолодити панель стисненим повітрям або вологою ганчіркою. Після охолодження елемента збиток від теплового стиснення зменшується.
- П'ятий крок-видалити шар фарби в місці ремонту наждачним папером із зернистістю 80, надіти обертову шліфувальну машину з можливістю відсмоктування пилу
- Шостим кроком є ретельне очищення місця ремонту від будь-яких забруднень. Не використовуйте воду для цієї мети, оскільки вона створює сильне середовище, яке сприяє подальшому утворенню вогнищ корозії після ремонту, під шаром нового лаку.
- Сьомий крок-підготувати споттер для ремонту алюмінію. Краще використовувати варіант, оснащений двома масажними власниками, що забезпечують правильну подачу струму. В ідеалі можна отримати заводські дані або ідентичний елемент для експериментального регулювання напруги і типу зварювальних штифтів. На обладнанні споттера є два типи болтів, виготовлених з найпопулярніших алюмінієвих сплавів, що використовуються при виробництві кузовів автомобілів: ALSi12 — алюміній з додаванням кремнію, AlMg3 — алюміній з додаванням магнію.Слід пам'ятати, що це процес електрозварювання, тому слід використовувати пристрої для захисту електроніки, встановлені в автомобілі. Рекомендується зберегти параметри, які використовуються для зварювання болтів для заданих елементів, щоб полегшити їх ідентифікацію в майбутньому.Кількість використовуваних штифтів залежить від форми та розміру пошкодження. Ці параметри також визначають вибір інструменту, який використовується для видалення вм'ятин.
- Крок восьмий - нагріти елемент, щоб підвищити його пластичність і зменшити ризик розтріскування. Використовуючи газовий пальник, ми нагріваємо місце ремонту приблизно до 300 °c, постійно контролюючи температуру, щоб запобігти перегріванню. Однак необхідно пам'ятати про правильну калібрування пірометра для вимірювань алюмінію. Після досягнення бажаної температури, якомога швидше спробувати видалити відступу за допомогою лебідки, так як алюміній дуже швидко віддає тепло в навколишнє середовище.
- Крок дев'ятий є ретельним видаленням після охолодження штифтів зварених голок носа плоскогубцями і шліфування залишку з грубою наждачним папером зернистістю 80. Остаточне вирівнювання можна використовувати спеціальний наповнювач, що містить алюміній. Подальший ремонт-це вже Малярні роботи, спрямовані на закріплення місця ремонту і оновлення лакофарбового покриття.